Tuesday, July 08, 2014

Salam Ramadhan 1435H


Alhamdulillah hampir 11 hari kita berpuasa Ramadhan yang bermula Ahad lepas, 29/06/2014. Berlainan dengan puasa tahun lepas, kali ini saya berpuasa Ramadhan sebagai seorang isteri. Walaupun kami ni kategori perkahwinan jarak jauh, namun saya gembira suami dapat balik ke rumah keluarga saya untuk meraikan Ramadhan pertama kami. Ada pengalaman puasa ni yang nak disimpan di blog ni. 🙊

Pengalaman membeli ayam di kedai depan rumah memang tak dapat dilupakan. Masa tu dah nak Magrib, mak dan abah call cakap akan lewat sampai ke rumah dan minta saya beli lauk. Mereka tak sempat beli lauk. Mereka dalam perjalanan pulang dari rumah abang kedua saya. Jadi saya dan suami cepat-cepat ke kedai depan rumah nak beli ayam. Masa tu kami on the way balik dari KL Festival City. Nasib baik ada 2 kedai yang masih buka. Ayam di kedai pertama dah habis dijual. Alhamdulillah rezeki kami dapat beli ayam di kedai kedua. Masa tu pun tinggal seekor setengah je. Kami nak seekor. Sementara menunggu giliran untuk ayam kami dipotong, ada pakcik ni terus je datang ambil ayam yang kami nak tu. Nasib baik orang kedai perasan dan cakap ayam tu kami punya. Hehe. Kelakar je orang berebut beli ayam last minute untuk bersahur.

Balik rumah je kami bersiap untuk solat magrib, isyak dan tarawih. Alhamdulillah, dapat juga bertarawih bersama suami. Kami buat kat rumah je. Lepas habis solat baru kami ke dapur. Suami tolong bersihkan ayam dan saya lak buat rempah. Saya cakap dengan suami, senang masak ayam goreng berempah je untuk sahur. Pastu ada terung yang kami beli boleh masak terung masak sambal. Dia pon setuju sangat. 

Puasa kali ni merupakan pengalaman indah buat saya walaupun hanya dapat masakkan lauk untuk bersahur je sebab siangnya suami dah nak bertolak balik.

Salam Ramadhan 😀




No comments:

Post a Comment